Astăzi Renault este una dintre cele mai mari și mai recunoscute mărci de mașini din lume. Peste 2,5 milioane de vehicule ies anual de pe liniile sale de asamblare și sunt vândute în 165 de țări din întreaga lume.
Să ne amintim cum a început istoria acestei companii franceze.
În primul rând, istoria Renault este povestea unui om - Louis Renault - curajos, muncitor și care își urmează intuiția.
Louis Renault s-a născut în 1877 la Paris, într-o familie destul de bogată pentru acele vremuri - tatăl său Alfredo era un om de afaceri de succes, iar mama sa Louise era moștenitoarea unei familii înstărite.
Nu este greu de ghicit că Louis, la fel ca cei doi frați mai mari ai săi, erau copii răsfățați.
De la vârsta de 13 ani, Louis, care nu se distingea printr-o sete de învățare, a manifestat un mare interes pentru tehnologie, munca sa grea a fost remarcată de constructorul de mașini cu aburi Leon Serpollet, care a devenit un adevărat mentor pentru tânărul Louis.
Renault și-a construit primul atelier în hambarul părinților săi, la Billancourt, lângă Paris, unde și-a finalizat vehicolul cu trei roți De Dion-Bouton .
Invenția tânărului Renault nu s-a limitat la adăugarea celei de-a 4-a roți: noua mașină a primit în acel moment o invenție revoluționară - o transmisie directă cu un arbore de transmisie - de fapt, prima cutie de viteze din lume, care era net superioară fata de cele cu angrenaje și lanțuri de transmisie utilizate anterior.
La sfârșitul anului 1898, la o petrecere de Crăciun, Louis s-a lăudat prietenilor cu noua sa invenție și, încrezător în succesul său, a făcut un pariu că va urca toata strada Rue Roux Lepic din Montmartre cu o pantă de 13 grade.
Desigur, prietenii lui au râs de el, dar tânărul francez nu a cucerit doar această stradă, ci a făcut-o în așa fel încât toți producătorii de automobile au început să vorbească despre el, iar a doua zi a primit 12 comenzi noi pentru vehicolul dezvoltat de el.
O lună mai târziu, Renault a înregistrat un brevet pentru cutia sa de viteze, care a fost adoptată de toate fabricile de atunci. Și schema de funcționare a arborelui cardanic rămâne neschimbată si in ziua de azi la vehiculele cu tracțiune spate.
Ziua de naștere oficială a companiei Renault este 1 octombrie 1898, când a fost fondată compania Renault Freres cu sprijinul fraților și al familiei înstărite. Așadar, Louis a devenit un adevărat producător de mașini la vârsta de 21 de ani.
Prima mașină produsă de noua companie Renault Brothers a fost Voiturette (tradus din franceză ca căruță sau caleaşcă). Într-un moment în care toți producătorii de automobile încercau să crească puterea mașinilor lor, „caleaşca” primea un motor cu o putere de doar 3/4 CP.
Frații Renault au crezut că greutatea contează mult mai mult decât puterea și au avut dreptate - Voiturette ușor și manevrabil a depășit cu ușurință rivalii mai puternici și mai grei în multe competiții locale, inclusiv în cursa Paris-Bordeaux, după care compania a primit o comandă pentru 350 mașini.
În anul 1900, încercând să se adapteze cerințelor pieței, compania a început să producă mașini mai mari și mai puternice asa a apărut modelul AG-1 și doar un an mai târziu, gama de modele a fost completată cu două noi modele D și E. Câţiva ani mai tarziu Renault nu a mai putut face față volumelor și a încheiat un acord cu o uzină din Belgia, care a început să asambleze pentru Renault.

În 1902
Renault a început să-și dezvolte propriul motor cu 4 cilindri de 3.750 cmc si 30 CP, în special pentru cursa auto Paris-Viena, pe care au si câștigat-o.
Cu toate acestea, după moartea fratelui său mai mare Marcel în cursa Paris - Madrid, Louis a anunțat că va părăsi marele acest sport. Întoarcerea nu a întârziat însă - câțiva ani mai târziu, Louis a reluat construcția si dezvoltarea mașinilor de curse și a început să le facă foarte performante.
Până la finele anului 1904, mașinile Renault Brothers erau vândute în 120 de saloane în Franța și în străinătate, iar producția era aproape de 1000 de masini pe an.
În 1905, mașinile au devenit foarte populare si au început sa fie folosite ca taxiuri, compania a răspuns rapid nevoilor pieței și a fost una dintre primele companii care a produs mașini de taxi cu caroserie de tip Landole - Renault Taxi La Marne. Modelul a devenit celebru pentru faptul că în timpul primului război mondial 600 dintre aceste mașini au transferat în cel mai scurt timp 5.000 de soldați catre râul Marne. Pentru această ispravă a fost ridicat chiar și un monument.
În timpul primului război mondial, Renault nu s-a limitat doar la aprovizionarea cu taxiuri - dar a produs si nave, motoare de avioane, toate pentru nevoile armatei franceze și chiar a fost proiectat un tanc.

In anul 1906, compania a introdus primul său autobuz.
Până în anul 1910, la
Renault lucrau peste 3200 de oameni, iar după 3 ani - 5200. Numărul de mașini produse depășea 10000 de bucati, printre care 40CV tip DT și 25CV tip BM.
În 1919, Louis Renault a devenit primul industrias din Franța, toate fabricile erau echipate cu cele mai moderne echipamente, ceea ce a făcut posibilă producerea de mașini fiabile, dar și ieftine pentru clientul final. Principala strategie a companiei a fost accesibilitatea pentru cetățenii obișnuiți.
În 1925, lumea a văzut pentru prima dată logo-ul sub forma diamantului Renault, care a fost instalat pe modelul 40CV, câștigător al cursei de la Monte Carlo și deținător al mai multor recorduri.
În 1926, frânele de pe toate cele 4 roți au devenit standard pentru Renault.
Deja în 1929, marca
Renault era prezenta în 49 de țări.
Al Doilea Război Mondial a dat o lovitură semnificativă companiei. Mai multe fabrici au fost distruse de bombardamentul aliaților, iar Louis Renault însuși a fost acuzat de cooperare cu germanii, a fost arestat și a murit în în închisoare ...
Dar istoria mărcii
Renault nu s-a încheiat aici: în timpul războiului, fabricile au continuat să producă echipamente militare, și chiar au obținut un brevet pentru scaunele rabatabile. După sfârșitul războiului, în 1945, compania a fost naționalizată și a devenit o întreprindere de stat, schimbându-și numele în Renault.
După război, a început reconstruirea fabricilor distruse, care a durat până în 1949. În paralel cu reconstruirea fabricilor, a inceput producția modelului Juvaquatres și imediat după finalizarea reconstrucției, a fost lansat un nou model - 4CV cu frâne hidraulice și amortizoare, care a obținut un mare succes - peste jumătate de milion dintre aceste mașini au fost vândut în doar 5 ani.

În 1954, compania a sărbătorit două aniversări simultan - 1.000.000 de automobile produse după naționalizarea companiei Renault și 2.000.000 de la fondarea companiei. După ce a obținut acest succes și și-a consolidat poziția în Europa, compania sa indreptat catre cea mai atractivă piață auto - Statele Unite ale Americii.

Datorită intrării sale pe piața americană, în 1959 Renault a devenit al șaselea producător auto din lume în ceea ce privește producția de automobile.
În 1965, Renault 16 devine primul „hatchback”, așa cum suntem obișnuiți să le vedem si astăzi - o mașină confortabilă, cu un portbagaj încăpător și suspensie moale.
În 1966,
Renault a început cooperarea cu Peugeot și Volvo, iar un an mai târziu fabricile Renault erau pe toate continentele: 5 în Europa, 1 în Canada, 9 în America de Sud, 5 în Africa, 1 în Asia și chiar în Australia.
În anii 70, compania a început să crească dramatic productie pentru modelele Renault 5 și Renault 12 care au devenit cele mai bine vândute mașini franceze din lume.
La sfârșitul anilor '70, Renault a continuat să își consolideze poziția pe piața SUA și a încheiat un acord cu American Motors privind asistența reciprocă, angajându-se să promoveze mașinile americane în Europa.
Doar 3 ani mai târziu, Alianța Renault, datorită în mare parte filmelor James Bond, a devenit Mașina Anului în Statele Unite.
Între anii 1986-1988, compania a lansat două modele noi - Renault 19 și Reanault 21, care au fost produse până în 1995.
Anii 90 au ramas in istoria companiei nu numai prin creșterea vânzărilor, ci și pentru recunoașterea mondială - mai multe divizii ale companiei au primit mai multe premii simultan: Clio a devenit - "mașina anului" în 1991, Renault Ligne AE - "camionul anului", Renault FR1 -" autobuzul anului ", iar însuși președintele companiei, Raymond Levy, a fost numit președintele anului.
Renault Clio

În 1996, compania începe producția de noi modele cu motoare pozitionat transversal, toate modelele cresc în dimensiune, dar sa nu uitatam si de modelele mai compacte - compania își sărbătorește centenarul odată cu lansarea celei de-a doua generații Clio în 1998 - o masina mica, rapida și economică devine rapid cel mai popular model Renault.
În 1999, compania și-a început parteneriatul cu Nissan, ceea ce a dus ulterior la o fuziune în 2002.
În același an, francezii au prezentat Renault Avantime, monovolumul din clasa executive era înaintea timpului său și nu a prins rădăcini, si din aceasta cauza producția a fost întreruptă în curând.
În 2001, Renault Laguna 2 a devenit prima mașină din lume care a primit 5 stele din 5 pentru siguranța la testele de impact Euro NCAP.
Divizia Renault Trucks a fost vândută către Volvo suedez, dar compania și-a păstrat numele, iar camioanele Renault sunt încă în producție.
Doi ani mai târziu, Renault Megane II a devenit mașina anului și a repetat succesul Laguna în testul de siguranta Euro NCAP, iar un an mai târziu a devenit cea mai bine vândută mașină din Europa.
Patrick le Caman - Designerul Renault datorită modelului
Renault Megan primește prestigiosul premiu Designerul Anului.
Compania
Renault nu a uitat nici de motorsport. În 2005-2006, Fernando Alonso a devenit campion de Formula 1 cu echipa Renault.
La câțiva ani după scandalul legat de cursa trucată organizată de Flafio Briatore, compania a părăsit campionatul ca echipă de fabrică, dar a rămas ca furnizor de motoare și a câștigat 8 titluri (4 în competiția individuală - Sebastian Vettel și 4 Cupe pentru constructori) la rând în 2010-2013 împreună cu echipa Red Bull Racing.
În 2005, compania a lansat modelul Logan ieftin și simplu, care a devenit popular în întreaga lume.
Astăzi, alianța comună Renault-Nissan ocupă locul patru în lume în ceea ce privește producția de autovehicule.
În anul 2006, alianța a vândut 5,9 milioane de vehicule, ceea ce reprezintă 9% din piața mondială. Alianța Renault-Nissan se numără între primii 4 producători auto din lume. Alianța deține cinci mărci: Nissan și Infiniti pentru Nissan, și Renault, Dacia și Samsung pentru grupul Renault.
În mai 2008, alianța Renault-Nissan și Bajaj Auto au anunțat că vor înființa o companie mixtă care va dezvolta, produce și comercializa o mașină low-cost, cu un preț de pornire de la 2.500 de USD, ce va fi lansată pe piață la începutul anului 2011, au anunțat reprezentanții celor două companii[3].
În 2010, Alianța Renault-Nissan a reușit să se claseze pe locul 3 în topul vânzărilor cu un număr de 7.276.398 de unități comercializate, devansând astfel grupul german Volkswagen.
Renault Alpine